FILTRE PARTICULE

Filtrele de particule au început să apară la motoarele diesel cam acum 10 ani şi, la fel ca şi catalizatoarele de la motoarele pe benzină, ele sunt plasate pe traseul evacuării pentru a reţine particule dăunătoare sănătăţii. Sună foarte bine, dar nu pentru mult timp.

Problemele apar atunci când maşina circulă pentru prea mult timp în traficul urban şi filtrul ajunge să se colmateze. Sistemul este construit pentru ca o astfel de problemă să fie evitată, injecţia având un mod de funcţionare special prin care creşte foarte mult temperatura gazelor evacuate, încât filtrul este curăţat şi procesul se tot repetă. Însă regenerarea filtrului de particule nu se întâmplă mereu cum trebuie şi atunci se aprinde un martor în bord, special pentru această problemă. În acel moment, manualul maşinii spune să mergi cu viteză constantă, cu circa 60 km/h pentru mai mulţi kilometri, până regenerarea are succes şi martorul din bord se stinge. Asta este foarte uşor de zis, dar mult mai greu de făcut, în special dacă locuieşti în oraş. Nu toată lumea are timp să iasă pe autostradă la fiecare câteva zile pentru a regenera filtrul de particule.

Din păcate, dacă nu aveţi grijă de acest aspect, filtrul se poate colmata definitiv, fiind necesară înlocuirea lui, iar preţul este extrem de ridicat, putând ajunge fără probleme la peste 1.500 de euro, în funcţie de modelul maşinii. Altă soluţie este ca el să fie scos complet, în România existând firme care se ocupă de aşa ceva. Filtrul trebuie demontat fizic de pe maşină, iar apoi calculatorul maşinii trebuie rescris pentru ca maşina să ignore lipsa acestuia din sistem.

Maşinile foarte noi au început să aibă din ce în ce mai puţine probleme cu acest filtru de particule, însă la modelele mai vechi există reale probleme şi foarte multă lume se plânge de funcţionare incorectă.

Ce se întâmplă dacă se înfundă filtrul?

Cel mai important este să nu lăsaţi pe nimeni să spargă sau să facă gaură în elementul filtrant al filtrului de particule, deoarece costurile ulterioare sunt foarte mari şi nici nu rezolvă problema, din contră distrug filtrul. Filtrul de particule din dezmembrări costă între 300-800 euro, filtru nou 400-2.900 euro.

De asemenea, să nu încercaţi curăţirea filtrelor de particule cu chimicale, benzină, motorină sau spălare cu apă! Spălarea filtrului de particule rezolvă problema pe termen scurt şi după ce se usucă apa, chimicalele, motorina etc., în contact cu funinginea în elementul filtrant, se întăreşte ca betonul după care filtrul este nefolosibil!

Filtrul de particule se înfundă din diferite cauze: calitatea combustibilului, ulei motor necorespunzător, folosirea autoturismului mai mult în mediul urban, probleme senzori DPF (foarte des întâlnit la VW şi Audi 1.9 TDi/2.0 TDi) de temperatură şi presiune, probleme la valva EGR (des întâlnit la Ford Focus 1.6 TDCi), injectoare motor, turbosuflanta defectă încarcă filtrul cu ulei ars, etc.

În prima fază se va aprinde martorul DPF în bord sau apare un mesaj de avertizare care vă atenţionează că aveţi probleme la Filtru de Particule. Dacă veţi continua să conduceţi autoturismul fără să rezolvaţi problema, funinginea se va depune în continuare în filtrul deja înfundat parţial, până când senzorii vor măsura o presiune prea mare pentru o funcţionare normală a motorului, după care calculatorul motor limitează turaţia la 2.000 rpm! În acest caz veţi fi nevoit să căutaţi un service auto pentru a rezolva problema.

Cum se face regenerarea

În cazul în care apare pentru prima dată martorul DPF/FAP, puteţi să încercaţi o deblocare a filtrului DPF conducând autoturismul 20-30 minute în treapta a 3-a la o turaţie motor 1600-1800 rpm constant. Dacă la prima încercare nu reuşiţi deblocarea filtrului de particule atunci opriţi motorul şi încercaţi din nou. Nu folosiţi niciun fel de aditiv scump, pentru că aditivii sunt pentru prevenirea înfundării filtrului şi în acest caz nu vă ajută cu nimic.

Dacă nu reuşiţi deblocarea DPF respectând indicaţiile producăto-rului vehiculului, atunci mergeţi la primul service care are în dotare testere compatibile cu autoturismul dvs. şi încercaţi o regenerare forţată! Dacă testerul poate să termine regenerarea forţată atunci înseamnă că nu aveţi probleme cu senzorii şi sistemul s-a înfundat din cauze normale.

Dacă după regenerarea forţată se aprinde iar martorul DPF, atunci trebuie demontat filtru de particule de pe autoturism şi curăţat la un centru specializat în astfel de operaţiuni!