Chip Tuning

remapping

Ce intelegem prin chiptuning?
Ce este si cum se face chiptuningul?
Mai multa putere cu consum mai redus de combustibil?
Pierd garantia?
Chiptuningul afecteaza filtrul de particule?
Probleme pornire la cald – motoare TDI
Cat dureaza operatiunea?

Ce intelegem prin chiptuning?

In ultimile doua decenii tehnologia in domeniul electronic a avansat in mod uluitor, lucru resimtit si in industria auto, unde s-au implementat diferite sisteme electronice de gestiune. Cel mai mare efect l-a avut asupra gestiunii motorului unde, pentru un randament tot mai bun a fost nevoie de o precizie tot mai mare. O metoda mai simpla si mai “la moda” pentru a obtine aceasta precizie a fost trecerea la gestiunea electronica a motorului (controlul injectiei, momentul aprinderii, cantitate injectata in functie de diversi parametri, presiunea din turbina – unde e cazul etc). Asa a luat nastere ECU (Engine Control Unit) sau ECM (Engine Control Module). Acest computer este responsabil de intreg managementul motorului si semnalele primite de la senzorii cu care este dotata masina; adica senzori de control al temperaturii, turatiei, vitezei, presiunii, cantitatea de aer care intra pe admisie (debitmetru) sau senzorii de control al amestecului aer/combustibil (sondele lambda).

Aici intervine chiptuningul.Prin citirea parametrilor dati de constructor, inserati in ECU, acestia se pot ajusta prin procedee complexe rezultand un efect optim si personalizat, fara insa a depasi parametrii limita ai motorului, precum si tolerantele acestuia. De aceea un chiptuning de calitate nu are voie sa duca la uzura prematura a pieselor. Ziceam ca este un procedeu personalizat (custom) deoarece, spre deosebire de majoritatea firmelor de chiptuning, noi tinem seama de varsta masinii, numarul de km, felul cum masina a fost intretinuta, stilul de condus al posesorului, precum si de preferintele acestuia (daca doreste o versiune standard de strada sau agresiva, pentru curse). De asemenea prin ‘custom’ se intelege si posibilitatea de a se face adaptari in materie de software in cazul unui upgrade la turbina, injectoare, axe cu came si alte elemente ce tin de tuningul mecanic asupra motorului. In cazul motoarelor supraalimetate (turbodiesel, turbo pe benzina, compresor mecanic) cresterile de putere, in mod standard se se fac simtite cu 25-35% in plus, iar in cazul motoarelor normal aspirate, cu 8-12% in plus, in functie detipul automobilului, anul de fabricatie, numarul de km si modul de exploatare. Deoarece randamentul motorului este simtitor mai mare, consumul nu creste, ba chiar poate sa scada, la acelasi stil de condus de dinaintea executiei lucrarii de chiptuning.

Este totusi bine de retinut ca orice exploatare fortata si necorespunzatoare a unui motor, poate duce la uzura prematura sau chiar distrugerea sa sau a pieselor aferente, cu sau fara chiptuning !

Ce este si cum se face chiptuningul?

Probabil ati auzit in multe locuri, termeni ca si Chiptuning, Chiptuning clasic, Reflash, Remap, Flashtuning, Obd2 tuning etc. Chiptuning este un termen generic care cuprinde toti termenii enumerati anterior. O lucrare de chiptuning se poate executa prin doua metode:

  1. Metoda de actionare directa asupra ECU pentru a prelua/rescrie softul de gestiune a motorului. Aceasta la randul ei poate sa difere in functie de generatia ECU-ului astfel:
    * La calculatoarele din generatie mai veche, se dezlipeste chipul care contine softul de injectie si se inlocuieste cu un altul, cu soft modificat, sau se rescrie cel initial. Acesta este “botezat” ca si Chiptuning clasic sau Chiptuning prin dezlipire
    * La calculatoarele din generatia mai noua nu este necesara dezlipirea unui anume chip pentru efectuarea procedurii de Chiptuning. Pentru acestea se foloseste un dispozitiv numit BDM (Background Debug Mode) sau JTAG (Joint Test Action Group) care intra in contact direct cu placa de baza a calculatorului de injectie, astfel realizandu-se citirea/scrierea softului.
  2. Metoda Reflash (sau Flashtuning, sau OBD2 tuning) prin portul de diagnoza (OBD – On Board Diagnosis). O data cu avansarea tehnologiei, a aparut si posibilitatea citirii/rescrierii softului de gestiune din ECU direct prin aceasta mufa unde de regula se conecteaza testerul pentru diagnoza. In mod evident este o metoda mult mai comoda dar si mai sigura, eliminandu-se aproape orice ‘dovada’ a unor interventii asupra ECU-ului. Totusi, nu toate automobilele suporta aceasta operatiune, dar pentru acestea exista oricand una din cele doua proceduri de la metoda anterioara.

Mai multa putere cu consum mai redus de combustibil?

Probabil ca majoritatea isi pun aceasta intrebare la care raspunsul tinde spre un paradox, normal ca pentru a utiliza maximul din motorul respectiv, consumul va creste, totusi, deoarece motorul va primi un cuplu mai mare la turati mai mici, si a optimizari a procesului de combustie, masina va ajunge la viteza dorita mult mai repede, nu mai turarea motorului, ceea ce automat va va scadea consumul.

Au fost clienti care au raportat o reducere a consumului de combustibil de pana la 1L/100km, dar majoritatea au obtinut o economie de carburant intre 5%-10% din consumul initial. La autoutilitare si camioane, consumul de combustivil va scadea semnificativ, intre 1-3l/100km

Pierd garantia?

Exista mai multe modalitati de a reprograma softul modificat in ECU, dar care datorita investitiilor noastre in hardware-ul de ultima generatie, 90% din vehiculele le acoperim prin intermediul portul OBD, si, ca atare nu lasa dovezi fizice ale operatiunii. Cu toate acestea, exista masini de ultima generatie la care operatiunea de chiptuning presupune reprogramarea ECU pe BDM sau Jtag, deci se va scoate ECU din masina si reprogramat pe bancul de lucru.

Oricare ar fi metoda de scriere a softului, raspunsul este unul simplu: DA.

In cazul in care nu exista acorduri intre firma noastra si producatorii sau dealeri auto, iar acestia sesizeaza modificarea adusa masinii dvs, garantia contractuala acordata de producator inceteaza. Deseori oamenii vor avea software-ul original rescris inapoi in masina inainte de a ajunge in service pentru o lucrare pe garantie. Insa chiptuning invisibil nu exista, chiar daca alte companii de tuning va vor spune altceva doar pentru a castiga un client.

Chiptuningul afecteaza filtrul de particule?

La masinile echipate cu filtru de particule, Clean Look Tuning optimizeaza softul in asa fel ca filtru de particule si functiile de regenerare automata sau fortata raman active.

Probleme pornire la cald – motoare TDI

Aceasta problema de pornire la cald este intalnita cel mai des pentru motoarele 1,9TDI si 2.0TDi din gama VAG (VW, Audi, Seat, Skoda), din vechea si noua generatie. CleanLookTuning ofera solutia la problema dumneavoastra, prin ajustarea softului, pentru gradul de uzura al motorului ceea ce va remedia problema.Procedura este similara cu cea a unui tuning, doar ca se va rescrie softul cu modificariile necesare porniri la cald in conditii optime.

CleanLookTuning ofera solutia la problema dumneavoastra, garantand o functionare perfecta a motorului. Aceasta procedura se aplica pentru masinile de inainte de anii 2000, la care trebuie inlocuit chipul de memorie, precum si la masinile dupa anii 2000 pana in prezent care majoritatea se resofteaza din mufa OBD2.

Cat dureaza operatiunea?

Intre 1 si 2 ore.